تست اینیاگرام چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟

What Are Enneagram Stances and Why Are They Important?
اینیاگرام یا اینیاگرام شخصیت، روشی است بسیار ارزشمند برای شناخت خود. به کمک این روش می‌توانیم درک بهتری از انگیزه‌های خودمان برای انجام کارهای گوناگون را داشته و  متوجه ریشه و دلیل انجام تصمیم‌های گوناگون خود را درک کنیم. تست شخصیت‌شناسی اینیاگرام، دربرگیرنده‌ی ۹ گونه‌ی شخصیتی است که به کمک آن‌ها می‌توان به دنیا از دریچه‌ی شخصیت‌های گوناگون نگریست. همچنین، به کمک این روش می‌توانیم به توانایی‌ها، نقطه‌های کور شخصیتی، روش اندیشیدن، و چهارچوب‌های احساسی و بسیاری دیگر از زاویه‌های شخصیتی خودمان پی ببریم.
چه این‌که شما از گذشته با تست‌های شخصیت‌شناسی آشنایی داشته و ویژگی‌های شخصیتی خودتان را به درستی بشناسید و چه آن‌که اکنون و با به کار بردن یکی از این تست‌ها به این شناخت دست پیدا کنید، پرسشی که پیش می‌آید این است که: چه کاری را می‌توانم با آگاهی از این‌که به کدامیک از گونه‌های شخصیتی تعلق دارم انجام دهم؟

سه موضع‌گیری متفاوت و سه استراتژی کاملن گوناگون

به طور خلاصه، موضع‌گیری‌های تعریف شده در تست اینیاگرام نشان دهنده‌ی روش و راهی هستند که شما به کمک آن‌ها به دنبال رسیدن به خواسته و نیازهای خود هستید. با آگاهی از موضع‌گیری می‌توان دریافت که چگونه و برپایه‌ی کدام پیشآمد یا حتا آسیب‌های پیش آمده در دوران کودکی، شخصیت افراد شکل گرفته. زیرا برخی از آسیب یا پیشآمدهای دوران کودکی باعث می‌شوند تا افراد توانایی متعادل نگاه داشتن همه‌ی سه بخش کارکرد هوشمندانه‌ی خود را از دست بدهند. این سه بخش عبارتند از: اندیشیدن، احساس کردن و انجام دادن. به بیان دیگر، با تاثیرپذیری شخصیت از آسیب‌های پیش آمده در دوران کودکی ممکن است هر گونه تلاش برای بازگشت به برقراری تعادل در هر یک از این سه بخش اشاره شده سرکوب ‌شوند. برای همین و با آگاهی از این‌که شخصیت شما متعلق به کدامیک از موضع‌گیری‌های تعریف شده در اینیاگرام است، می‌توانید روش کنترل رفتارهای سرکوب کننده را فرا گرفته و بین تاثیر مغز، بدن، و قلب خود تعادل ایجاد کنید.
با آن‌که روش‌های بسیار دیگری نیز برای شناخت شخصیت در دست است، اینیاگرام شخصیت یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به رشد کردن است. به کمک این روش و بررسی و ارزیابی خود از دریچه‌ی موضع‌گیری‌های آن می‌توان به یک سری راه‌های عملی که می‌توان با آن‌ها راه و مسیر رشد و پیش رفتن را مشخص کرد، دست یافت.
به همین دلیل و در دنباله به بررسی موضع‌گیری و توضیح هر یک می‌پردازیم.

موضع‌گیری مدعی و با اعتماد به نفس بالا

از ۹ گونه‌ی شخصیت که در بالا به آن‌ها اشاره شد، شماره‌های ۳، ۷ و ۸ در بخش موضع‌گیری مدعی دسته‌بندی می‌شوند. افرادی که در این دسته جای می‌گیرند، تمرکز خود را تنها بر روی چیزی که به آن نیاز داشته یا به دنبال رسیدن به آن هستند قرار داده و بخش احساس و قلب آن‌ها سرکوب می‌شود.
همان گونه که از نام این موضع‌گیری نیز می‌توان حدس زد، افراد دارای موضع‌گیری مدعی و با اعتماد به نفس بالا، معمولن انسان‌هایی خشمگین و عصبانی و مدعی هستند که با حضور خود در هر گروهی میزان بالایی از انرژی را در آن گروه وارد می‌کنند. این دست افراد که توانایی درک و تصمیم‌گیری بالایی هم دارند، در بسیاری از هنگام‌ها احساس می‌‌کنند که کارکرد و رفتار دیگران بسیار کند و خسته‌ کننده است. همچنین افراد دارای این موضع‌گیری تلاش می‌کنند تا چهارچوب و باورهای خود را در گروه به پیش برده و دیگران را نیز با آن‌ها همراه کنند.

برخی از ویژگی‌های مثبت افرادی که دارای شخصیت ۳، ۷ و ۸ هستند بدین گونه است:

  • عمل‌گرا
  • بدون حاشیه
  • سطح انرژی بالا
  • خوشبین
  • توانایی بالا در متقاعد کردن دیگران

  • افرادی که دارای گونه‌ی شخصیتی شماره‌ی ۳ هستند، به رویارویی با هر چیزی که از رسیدن به هدفشان جلوگیری می‌کند پرداخته و در همین حال به دنبال دیده شدن و تشویق دیگران برای دست یافتن به هر یک از هدف و دست‌اوردهای خودشان هستند.
  • افراد دارای شخصیت شماره‌ی ۷، به رویارویی و حرکت در برابر هر چیزی که جلوی خوشحالی و شادکامی آن‌ها را بگیرد پرداخته و به دنبال دست یافتن به حس امنیت و همچنین تحقق همه‌ی خواسته‌هایشان هستند.
  • در پایان این بخش و برای افرادی با شخصیت شماره‌ی ۸، این دست افراد نیز به رویارویی با هر چیزی که بر ضد اصولی که به آن‌ها باور دارند پرداخته و به دنبال دست یافتن به استقلال در زندگی خودشان و در دست داشتن کنترل امور زندگی خود هستند.

برخی از چالش‌هایی که افراد دارای موضع «مدعی» با آن‌ها ممکن است روبرو شوند، بدین گونه هستند:

  • دچار دردسر شدن هنگام انجام کارهای از پیش طراحی و برنامه‌ریزی نشده.
  • دشواری در برقراری پیوند با احساس‌های خودشان و دیگران.
  • در جستجوی داشتن کنترل بر روی همه‌ی کارها و انجام آن‌ها به شیوه‌ای که آن را می‌پسندند.
  • صورت‌بندی کردن شرایط یا خروجی‌های نامطلوب و منفی برآمده از انجام کاری، بدون آن‌که زمانی را برای پردازش و ارزیابی بخش‌های گوناگون آن هزینه کرده باشند.

چگونه گونه‌های شخصیتی «مدعی» می‌توانند با مرکز احساسی خود ارتباط برقرار کند

از نگاه افرادی با این گونه شخصیت و ویژگی‌ها، پرداختن به احساس در کار به معنای کاهش در کارایی و بهره‌وری است. برای همین  افراد این گروه‌های شخصیتی ( ۳، ۷ و  ۸ ) بهتر است به موضوع احساسات بدین گونه نگاه کنند که، توجه کردن به احساساتشان به آن‌ها کمک می‌کند تا برای رسیدن به آنچه که برایشان مهم است تلاش بهتر و بیشتری کنند. همچنین، از آنجا که این دست افراد و شخصیت‌ها بسیار مستعد فرسودگی شغلی هستند، توجه به احساسات و اختصاص دادن زمانی برای شناخت و دریافت این‌که به راستی به دنبال چه هدفی هستند و چه چیزی برای آن‌ها مهم است، می‌تواند چشم‌انداز بهتر و شفاف‌تری برای آن چه که به دنبالش هستند را برای آن‌ها فراهم کند.
یکی از موضوع‌هایی که در شیوه‌ی انجام و همچنین کیفیت کار می‌تواند به افراد دارای موضع‌گیری مدعی کمک کند، این است که باور و چشم‌انداز و خواسته‌هایشان را بر روی کاغذ آورده و یادداشت نمایند. زیرا این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار و کارایی آن‌ها حتا هنگامی که به بخش‌های احساسی خودشان فکر می‌کنند هم فعال و پویا باقی بماند. نوشتن درباره‌ی باور و مسولیت‌هایی که این دست افراد برایشان مهم است در آزادسازی احساس‌های سرکوب شده‌ی آن‌ها کمک به سزایی می‌نماید. باید این را به یاد داشت که این افراد در آغاز ممکن است ۱۵ دقیقه در پشت میز یا جلوی کامپیوتر برای یادداشت درباره‌ی موضوع‌های گفته شده بنشینید، بدون این که حتا یک واژه را نوشته باشند، اما با تمرین و تکرار این کار و آرام آرام می‌توانند توانایی یادداشت کردن را بهبود بخشیده و بدین گونه احساس‌های سرکوب شده‌ی خود را آزاد نمایند.

موضع‌گیری وابسته

در شخصیت‌شناسی به کمک روش انیاگرام، گونه‌های شخصیتی ۱، ۲ و ۶ در دسته‌ی موضع‌گیری وابسته جای می‌گیرند. این دست افراد با استفاده از راه و روش‌هایی که موافق نظر دیگران باشند به دنبال رسیدن به خواسته و نیازهای خودشان هستند.
دنیای این گونه افراد بر روی کیفیت ارتباط و پیوند آن‌ها با دیگران بنا نهاده شده. آن‌ها بسیار پیرو احساس‌های خودشان نسبت به موضوع‌هایی که در حال و در پیرامونشان رخ می‌دهند  بوده و نسبت به این‌که برداشتشان در لحظه چه باشد، به آن‌ها واکنش نشان داده و پاسخ می‌دهند. این افراد شیفته‌ی کار گروهی بوده و برایشان اندازه و بزرگی گروه پیرامونشان اهمیت بسیاری دارد؛ و هر اندازه شمار  افراد بیشتری در گروها باشند، آن‌ها نیز خرسندتر هستند. افراد دارای موضع‌گیری وابسته به دنبال راضی نگه داشتن همه‌ی افراد حاضر در گروه هستند.

برخی از ویژگی‌های مثبت این دست افراد بدین گونه هستند:

  • دارای ارتباط‌های گسترده
  • حلال مشکلات
  • دارای احساسات برون گرایانه
  • اهمیت دادن به دیگران و مشکلاتشان
  • به دنبال دست یافتن به هدف‌های بالا و مهم‌تر

  • افراد جای گرفته در گروه ۱ به دنبال رسیدن به استقلال در انجام کارهایشان و پیروی از قوانین تعریف شده هستند و می‌خواهند کارها را به شکلی که از گذشته تعریف شده انجام دهند.
  • افراد گروه ۲ به دنبال پذیرفته شدن و تشویق از سوی دیگران، در کنار تمرکز بر روی کمک کردن به آن‌ها، هستند.
  • گروه ۶ نیز به دنبال دست پیدا کردن به احساس امنیت و آرامش در گروه‌های گوناگون، به کمک سازکار کردن خودشان با آن‌ها، هستند.

برخی از چالش‌هایی که افراد دارای موضع «وابسته» با آن‌ها ممکن است روبرو شوند، بدین گونه هستند:

  • استقلال در اندیشه.
  • دست یافتن به حس رضایت از خودشان.
  • تعیین و مشخص کردن مرزهای پیرامون خودشان برای دیگران.

چگونه گونه‌های شخصیتی «وابسته» می‌توانند با بخش اندیشیدن خود ارتباط برقرار کند

صرف کردن زمان  تنها موضوع بحرانی و با اهمیت برای این دست از افراد می‌باشد. برای همین پیاده‌روی، گشت و گذار در طبیعت و پرداختن به یک سرگرمی و دل مشغولی همگی راه‌ و تمرین‌های خوبی هستند تا این دست افراد هنگام انجام دادن آن‌ها شناخت و درک بهتری از روان خود پیدا کنند.
برای افراد دارای گونه‌ی شخصیتی وابسته، بسیار مهم است که دیگران آن‌ها را بابت اندیشه‌هایشان قضاوت نکنند. زیرا در بسیاری از موارد این دست افراد نسبت به پیشآمدهای پیرامون خودشان احساس مسولیت یا حتا گناه کرده و خود را موظف به انجام دادن کاری یا نشان دادن واکنش نسبت به آن موضوع می‌دانند. همین ویژگی در بسیاری موارد باعث می‌شود که جلوی اندیشیدن و فکر کردن آزادانه از آن‌ها گرفته شده و تصمیم و فکر افراد دارای موضع‌گیری وابسته تحت تاثیر پیشآمدهای آنی تغییر کند. برای همین با توجه کردن بیش از اندازه به موضوع‌هایی همچون «خوب یا بهترین بودن» از نگاه دیگران، این دست افراد از پرداختن به خواسته و نیازهای خودشان باز می‌مانند.

اما برای رویارویی با این مشکل این افراد می‌توانند با اهمیت دادن و پرداختن به خواسته‌های خودشان، به همان شکلی که به خواسته‌های دگیران اهمیت می‌دهند، اندیشه و ذهن خود را آزاد کرده و وجود و شخصیت خود را بهتر بشناسند.

موضع‌گیری دوری جستن از دیگران

گونه‌های شخصیتی ۴، ۵ و ۹ در دسته‌بندی افرادی با ویژگی دوری جستن از دیگران جای می‌گیرند. این افراد با دوری جستن از دیگران به دنبال رسیدن به خواسته و نیازهای خود هستند.
این دست از شخصیت‌ها دارای دنیای درونی بزرگ و غنی هستند و با دوری کردن از معاشرت با دیگران در تلاش برای رسیدن و پر بار کردن هر چه بیشتر این دنیای درونی خود هستند. آن‌ها هنگامی که  از موضوعی دچار نگرانی می‌شوند، با چرخش هر چه بیشتر به دنیای درون خودشان و کمک و راهنمایی گرفتن از دانش و درکی که در درون خود دارند، به دنبال یافتن پاسخ هستند و در تلاش هستند تا بدین گونه بار دیگر احساس آرامش کنند.

برخی از ویژگی‌های مثبت این دست افراد بدین گونه‌اند:

  • خودآگاهی
  • خیال پرداز
  • رصدگر
  • درون بین و هشیوار
  • کنجکاو

  • افراد دسته‌ی ۴ از این شخصیت، با تکیه و پیوند هر چه بیشتر با درون خودشان از پدید آمدن هر گونه حسی که نشان دهنده‌ی کمبودی در آن‌ها باشد دوری می‌کنند.
  • افراد دسته‌ی ۵، به کمک منابع و اندیشه‌هایی درون خودشان به دنبال یافتن احساس امنیت بوده و از هر گونه پیشآمدی که باعث هویدا شدن کمبودی در آن‌ها شود دوری می‌نمایند.
  • در پایان و افراد گروه ۹، با دوری کردن از هرگونه تنش و هیجان و دردسر به دنبال یافتن و فراهم کردن شرایطی هستند که باعث احساس امنیت و آسودگی آن‌ها می‌شود.

برخی از چالش‌هایی که افراد دارای موضع «دوری جستن» با آن‌ها ممکن است روبرو شوند، بدین گونه هستند:

  • دشواری در برقراری ارتباط با دنیای بیرون از خودشان.
  • احساس این‌که توانایی ناچیزی از درک محیط پیرامون خود دارند.
  • با آن‌که دوست دارند دیده شوند، اما علاقه‌ای به مشارکت در کارها ندارند.
  • در گذشته زندگی می‌کنند.

 

چگونه گونه‌های شخصیتی «دوری جستن» می‌توانند با بخش عمل‌گرای خود ارتباط برقرار کند

برای افرادی که ویژگی و موضع‌گیری آن‌ها «دوری جستن از دیگران» است، طبیعتن ارتباط گرفتن با دیگران مسله‌ای حیاتی برای آن‌ها می‌باشد. افراد دارای این موضع‌گیری با جستجو برای یافتن افرادی که در موضوع‌های گوناگون دارای نگاه و نگرشی شبیه به نگرش و بینش آن‌ها باشند، می‌توانند اعتماد به نفس مورد نیاز برای ارتباط با دیگران دست پیدا می‌کنند. پس از رسیدن به چنین اعتماد به نفسی، آن‌ها احساس نوآوری و الهام بیشتری برای تحقق بخشیدن به اندیشه و رویاهای درونی خودشان را می‌یابند.
برداشتن گام‌های کوچکی همچون برقراری ارتباط  با کسی که قبول دارند یا تلاش برای به اشتراک‌گذاری موضوعی که برایشان جالب و هیجان‌انگیز است، می‌‌توانند کمک شایانی به این دست افراد برای فعال بودن و ارتباط بیشتر با دیگران و جامعه نمایند.
همان گونه که در بالا هم اشاره شد، افراد دارای موضع‌گیری «دوری جستن از دیگران» افرادی با خودآگاهی بالا هستند و مشکلی در پروش اندیشه و ایده‌پردازی نداشته و مشکل اصلی آن‌ها جامع عمل پوشاندن به این اندیشه‌هاست. چالش اصلی و مهم این دست از افراد، بیرون آمدن از دنیای خیالی خودشان و  ورود به دنیای واقعی پیرامون است؛ این‌که چگونه کماکان به باورهای خودشان وفادار مانده و نیاز به نقش بازی کردن نداشته باشند.

برگرفته از: سایت Truity

با یک کیلیک می‌توانید هم‌رسانی کنید!