نگاهی به باید و نبایدهای روز نخست کاری

روز نخست کاری

  • در این نوشته‌ی کوتاه می‌خواهیم نگاهی به باید و نبایدهای روز نخست کاری داشته باشیم: همچنین شما می‌توانید در همین زمینه به نخستین قسمت از پادکست راهبر هم گوش کنید.

شیوه‌ی پوشش خود را با سازمان هماهنگ کنیم
بیشتر افراد ممکن است الگویی برای پوشش خود در محیط کار داشته باشند که به معیارهای ذهنی آن‌ها هم‌خوانی دارند، اما در آغاز بهتر است در پوشش خود احتیاط کرده و نیم‌نگاهی به هنجارهای سازمان انداخت.
این توجه در ایران بیشتر برای آقایان است تا بانوان؛ زیرا با توجه به محدودیت‌های پوششی برای بانوان گوناگونی پوشش کم‌تر بوده و بسیاری از آن‌ها یکسان هستند؛ گرچه این موضوع برای بانوان هم کاملن غیر کاربردی نیست.

برای مسیر خود تا شرکت برنامه‌ریزی کنیم
بهتر است پیش از فرارسیدن روز نخست، یک بار از محل زندگی تا کار را (به روشی که بنا هست هر روز برویم) پیموده تا برآورد درستی از زمان مورد نیاز به دست آوریم. این که برای روز نخست کاری ۱۰ دقیقه (نه بیشتر) زودتر به محل کارمان برسیم، بازخورد بسیار خوبی خواهد داشت.
امروزه با در دسترس بودن نرم‌افزارهای برآورد مسیر (همچون Waze – Google Map)، می‌توان به آسانی برای سفر درون شهری خود برنامه‌ریزی کنیم.

برای انجام دادن یا ندادن کار در روز نخست آماده باشیم
برخی از شرکت‌ها در روز نخست کاری تنها به معرفی افراد، محیط و قانون‌ها پرداخته و ممکن است برخی سندهایی که برای آشنایی بیشتر با شرکت است را در اختیار شما بگزارند تا مطالعه کنید.
اما این روش در همه جا یکسان نیست و باید برای انجام کارهایی که برای آن‌ها استخدام شده‌اید نیز آمادگی داشته باشید؛ برخی از مدیران در همان آغاز ممکن است از شما کارهایی را برای انجام انتظار داشته باشند که شما نمی‌توانید به آن‌ها بگویید من هنوز آمادگی انجامشان را ندارم!
می‌توانید با مطالعه درباره‌ی شرکت و فرآیند کاری آن (مانند صفحه‌های اجتماعی شرکت) و آمادگی روانی و ابزاری برای انجام کارها نه تنها غافلگیر نشده بلکه آمادگی خود را به رخ نیز بکشید.

برخوردمان دوستانه باشد
این که ما برخوردی گرم و دوستانه داشته باشیم، می‌تواند برایمان در نگاه دیگران بسیار خوب و پسندیده بوده و حتی نسبت به گرفتن جبهه در برابر ما کارساز باشد؛ بهتر است درباره‌ی خودمان برای آشنایی به اندازه‌ی ۳۰ ثانیه چیزی در ذهن داشته باشیم تا هنگام معرفی بگوییم و سپس با کاهش تمرکز بر روی خودمان از همکاران بخواهیم خود را معرفی کنند و درباره‌ی کارشان برایمان صحبت کنند.

نام‌ها را به یاد داشته باشیم
طبیعی است که در روز نخست بسته به اندازه‌ی سازمان، با افراد بسیاری آشنا شویم و پشت سر هم نام‌های فراوانی به ما گفته و معرفی شوند؛ برخی افراد در به یاد سپردن نام‌ها چندان مشکلی ندارند، اما برخی ممکن است دچار مشکل شوند که باید هنگامی که هرکس معرفی شد چند بار در ذهن خود نام آن شخص را تکرار کنند تا برای همیشه در یاد بمانند.

از دست‌آوردهای به‌روز شرکت با خبر باشیم
امروزه با در دسترس بودن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان از اخبار و دست‌آوردهای شرکتی که می‌خواهیم در آن مشغول شویم با خبر بود و در جای مناسب آن‌ها را بازگو کرد؛ این جاها هم می‌تواند هنگام مصاحبه‌ یا در رزو نخست کاری باشد؛ به ویژه اگر با فرد یا گروهی که در رسیدن به آن دست‌آورد جایگاهی کلیدی داشته‌اند در حال صحبت باشیم، می‌توانیم با نشان دادن آگاهی از دست‌آوردشان یا برخی پرسش‌های هوشمندانه به بهتر شدن نگاه دیگران نسبت به خودمان در همان آغاز کار کمک فراوانی کنیم.

  • این موضوع در هر شرکت می‌تواند متفاوت باشد و این تنها نگاهی به باید و نبایدهای روز نخست کاری است.
  • روز نخست کاری برای ما باید هیجان‌انگیز باشد نه دلهره‌آور
  • به موضوع اثرگزاری در همکاران در برخورد نخست توجه داشته باشید
  • برای انجام  هر کاری به بهترین شکل در همان روز نخست آمادگی داشته باشید.
‌برای آشنایی بیشتر با این موضوع به نخستین قسمت از فصل نخست پادکست راهبر گوش دهید!
با یک کیلیک می‌توانید هم‌رسانی کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید