چگونه با همکارانی که خوشمان نمی‌آید همکاری نماییم؟

چگونه با همکارانی که خوشمان نمی‌آید کار کنیم؟

“چگونه با همکارانی که خوشمان نمی‌آید همکاری نماییم؟” موضوعی طبیعی و رایج در سازمان‌ها است.
کم و بیش برای بیشتر ما (در هر سطح کاری که باشیم) پیش می‌آید که احساس و پیوند خوبی با برخی از همکاران نداریم و از آنجایی که نمی‌توان هر روز کسی را جابجا کرد، ممکن است دچار مشکل شده و هر بار که نیاز به انجام کاری با هم باشیم، بسته به شخصیت خودمان و آن فرد، دچار هیچان بد و ناخواسته، افسردگی یا عصبی شدن شویم.
در این هنگام این پرسش پیش می‌آید که چگونه باید با این شرایط و شخص تا کرد (به دور از آن‌که برداشت ما نسبت به وی درست یا نادرست است) تا با کاهش فشار روانی بر خودمان، بتوانیم از کارهایی که باید انجام شود عقب نیافتاده و آن‌ها را به شکلی درست انجام دهیم.

در دنباله، به برخی از موارد پیرامون این موضوع اشاره خواهیم کرد:

برروی دلیل این تنش و واکنش خود در برابر آن تمرکز و اندیشه نمایید
این موضوع نخستین گام در این راه است که باید به آن پرداخته شود. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید با همه به شکلی یکسان برخورد و همکاری نمایید؛ اما در محیط کار همواره می‌توان از اشخاص گوناگون در موضوع‌هایی متفاوت چیزهایی فرا گرفت و دانسته‌های خود را افزایش دهیم.
همگام با این رویکرد باید نگاه و توجه خود را تنها به سمت آن شخص ننماییم و به برخورد و رفتار خودمان نیز توجه کنیم؛ گاهی ممکن است با توجه به رفتار و برخورد خود متوجه موضوعی شویم که دلیل اصلی مشکل بین ما و همکارمان یک رفتار مشخص از خود ماست و با پرداختن و دگرگون کردن آن رفتارمان، برخورد همکار ما نیز دگرگون شود. باید توجه داشته باشیم که این خود ارزیابی در خلوت خویش انجام می‌شود و به کسی بابت آن پاسخگو نیستیم؛ پس بهتر است بدون هرگونه پیش داوری این کار را انجام دهیم.

تلاش کنید به جای نقد و رقابت، در راستای حل مشکل برآیید
برای آرامش خودتان هم که شده بهتر است با همکار خود همکاری نمایید تا مقابله. تلاش کنید به جای دور زدن آن شخص، با شریک کردن وی در روند انجام کار او را درگیر این همکاری کرده تا هم شما بتوانید شرایط را از دریچه‌ی نگاه او ارزیابی کنید و هم وی با شرایط شما بهتر آشنا خواهد شد.
در این حالت وی نیز ممکن است برخی راه‌هایی که به ذهنش برای انجام کار رسیده در اختیار شما بگزارد و به اصطلاح دست خود را رو کند.

بیشتر بپرسید
در ارتباط پرتنش ممکن است ما به جای همکاری بیشتر بخواهیم راه و روش و خواسته‌ی خود را دیکته کنیم و به گفته‌های همکار خود اصلن بهایی ندهیم که این روش تنها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.
بهتر است در هنگام پدید آمدن این تنش‌ها با بردباری به پرسش‌هایی هوشمند که خواهان دیدگاه همکارمان در انجام کار است بپردازیم و به پاسخ‌هایی که می‌دهد به خوبی و بدون عصبانیت یا هر حس منفی گوش دهیم.

درانجام کارها کمک بخواهید
هنگامی که شما برای انجام کار از همکار خویش کمک بخواهید، این باور را در وی تقویت خواهید کرد که به شیوه‌ی نگاه و کار او اهمیت داده و برای شما مهم هستند.
این رفتار باعث از بین رفتن گارد همکارتان شده و به کاهش تنش خواهد انجامید.

برگرفته از: مقاله‌های بازرگانی دانشگاه هاروارد

  • در پایان باید این جمع‌بندی را کرد که عنوان “چگونه با همکارانی که خوشمان نمی‌آید همکاری نماییم؟” بسیار موضوع گسترده‌ای بوده و این راه‌کارها بسته به شخصیت شما و همکارتان، محیط کاری که در آن مشغول هستید، فرهنگ و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است برخی دگرگونی‌ها را داشته باشد.
    اما نکته‌ی کلیدی در همه‌ی آن‌ها این است که از داوری پیش از صحبت و هم‌اندیشی با آن‌ها پرهیز کنیم، چون با همه‌ی عوامل گوناگون شخصیتی و تفاوت افراد، راهکارهایی که در بالا آمده ثابت بوده و جایگاهی کلیدی در بهبود شرایط دارند.
با یک کیلیک می‌توانید هم‌رسانی کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید